http://bloggkartan.se/registrera/5464/falun

torsdag 14 maj 2009

Likheter


I morse påstod min fru att jag såg ut som om jag inte tänkte på något. Det fick mig att tänka på vilka likheter det finns mellan den mänskliga hjärnan och datorns "hjärna" prosessorn.

Min hjärna står alldrig still den tänker alltid på något. Plötsligt kommer en impuls tex. jag ser något eller Olga säger något som jag hör eller jag känner något och så vidare, detta får hjärnan att göra ett avbrott och plötsligt börja arbeta med den nya informationen. Det är ju presis så prosessorn också gör. Den har ett litet program som snurrar så fort strömmen är på. När sen man trycker på någon tangent eller så så kommer en avbrottsrutin till prosessorn, som sätter igång att jobba med den nya informationen, för att sedan omedelbart efter uträttat verv gå tillbaka till sitt lilla program som snurrar hela tiden. När jag har svarat Olga återfaller jag till mina egna tankar som snurrar kring allt möjligt. Visst är likheten slående? Jag tror det är lika dant med de större djurens hjärnor. Nu när jag har skrivit det här ska min hjärna återgå till att snurraomkring med alla möjliga små tankar den står ju alldrig stilla annat än när den är avslagen. (jag sover)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar