http://bloggkartan.se/registrera/5464/falun

söndag 3 maj 2009

Utelivet får en att tänka

Äntligen kom jag för mig att komma ut i det fria ett tag i det fina vädret. Sitta nere på RSS veranda och dricka kaffe och prata. När jag sitter där och tittar på vattnet så kommer man att tänka på så mycket. Det är konstigt vad vattnet har för inverkan på mig. Min hjärna börjar snurra på kring de mest konstiga idéer och tankar. I dag handlade det om att gå över ån efter vatten, ett gammalt talesätt månne, är det som så mycket annat kommet från latinet och de gamla rommarna. Jag vet inte, men jag vet att de hade ett liknande uttryck i: "Lika vansinnigt som att bära vedträn till skogen" Horatius 65 - 8 före Kristus. Föresten viste ni att uttrycket "Bättre sent än alldrig" skrevs redan kring kristi födelse (Titus Livius tror jag) han som också sa "Ingen lag passar alla" (2 % klagar ju alltid på allt) eller "Ännu har solen inte gått ned för sista gången". Detta i sin tur får mig att tänka på att: Tänk om våra politiker hade läst historia så att de inte behövde göra om gamla dumheter gång på gång det vore väl någe. Men som sagt vi väljer ju folk efter munläder och inte efter kunskaper så vi får väl skylla oss själva. Nu ska jag gå och glo på TV. VM finalen som pågår i två dagar har just börjat mellan Higgins och Murphy. Min stora sjukdom!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar