http://bloggkartan.se/registrera/5464/falun

måndag 18 maj 2009

Konsten att komma ihåg lösenord.

Det är inte lätt för oss äldre att komma ihåg alla dessa evinnerliga lösenord. Jag använder mina lösenord nästan dagligen, men kan ändå inte komma ihåg alla. Nu har jag i alla fall kommit på ett sätt som jag gillar. Man får ju inte och ska inte ha kort och kod tillsammans! Det är ju viktigt en "tjyv"(Jag vet att det stavas med u men det låter bättre med y.) kan ju råka ta båda om man förvarar dem tillsammans. Jag kom att tänka på att på alla bankomater är det bara tre försök sen tar bankomaten kortet. Bra tänkte jag! Jag lär mig ett system tex jag kastar tredje och fjärde siffran i nummret när jag anteknar det, och sen har jag en synonym för vart det hör, som bara jag kan. Det blir altså två saker att lära sig sen kan jag ha alla mina koder i plånboken och själv tyda dem när jag behöver friska upp minnet. Men en tjyv om han försöker slå koden tar maskinen kortet vid tredje försöket, han kan ju inte veta att man kastat om vissa siffror eller hur. Vad tycker ni? Är systeemet bra eller dåligt ska jag dansa av lycka eller är det tom farligt eller rent av superbt bra för oss ½senildementa?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar